Prawo administracyjne jest to ogół norm prawnych regulujących stosunki administracyjno-prawne powstające pomiędzy danymi podmiotami (osobami fizycznymi, osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi, niebędącymi osobami prawnymi, którym przepisy prawne przyznają zdolność prawną ) a organami administracji publicznej. Można je podzielić na prawo administracyjne materialne i prawo administracyjne formalne.
Prawo administracyjne materialne to zespół norm prawnych określających zasady organizacji i funkcjonowania organów administracji publicznej oraz wykonywania przez nie czynności administracyjnych, w ramach przyznanego im władztwa administracyjnego. Normy te określają strukturę organów administracji, ich kompetencje, a także prawa i obowiązki podmiotów stosunku administracyjno-prawnego. Nie można wyróżnić jednego źródła prawa materialnego. Na zakres prawa administracyjnego materialnego, składają są liczne akty normatywne regulujące strukturę, zadania i zakres kompetencji poszczególnych organów.
Z kolei prawo administracyjne formalne, to ogół norm prawnych określających tryb i zasady postępowania administracyjnego, czyli regulujących zasady zachowania się zarówno podmiotów (stron), jak i organów administracji publicznej, w prowadzonych przez nie postępowaniach administracyjnych. Prawo administracyjne formalne wyklucza przy tym samowole w działaniu organów. Głównym źródłem prawa administracyjnego formalnego, w zakresie działania administracji publicznej, jest kodeks postępowania administracyjnego.
Stosunki administracyjno-prawne zasadniczo różnią się od stosunków cywilno-prawnych. Znamienne jest to, że jednym z podmiotów tych stosunków jest zawsze organ administracji publicznej, który z mocy prawa ma uprawnienia władcze (władztwo administracyjne) w stosunku do drugiego podmiotu. Posiadanie uprawnień władczych oznacza możliwość zastosowania wobec drugiego podmiotu środków przymusu. Niemniej jednak, katalog tych środków przymusu i tryb ich zastosowania jest szczegółowo określony przepisami prawa. Kolejną cechą stosunków administracyjno-prawnych, która odróżnia je od innych stosunków prawnych, jest przedmiot tych stosunków. Przedmiotem stosunków administracyjno-prawnych są tylko i wyłącznie sprawy administracyjne, które na mocy obowiązujących aktów normatywnych należą do kompetencji, czyli zakresu działania określonych organów administracji. Zatem tylko sprawy, którym ustawodawca nadaje charakter administracyjno-prawny, mogą należeć do kręgu przedmiotowego działania organu administracji publicznej.
W ramach prowadzonej przeze mnie Kancelarii Radcy Prawnego, w dziedzinie prawa administracyjnego, oferuję pomoc prawną dotyczącą m. in.:
Jeżeli są Państwo zainteresowanie uzyskaniem pomocy prawnej w wyżej przedstawionym zakresie, proszę o kontakt.