Windykacja należności Lębork - ...

Egzekucja - Zakres Pomocy Prawnej

Windykacja należności to ogół czynności prawnych i pozaprawnych, podejmowanych na rzecz uprawnionego w stosunku do osoby zobowiązanej, zmierzających do odzyskania należności. Rozróżniamy dwa typy windykacji, tj.: windykację pozasądową i windykację sądową.

Windykacji pozasądowa to proces, którego głównym celem jest próba dobrowolnego i szybkiego wyegzekwowania od zobowiązanego całości należności, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ponoszonych przez uprawnionego kosztów czy to sądowych czy egzekucyjnych.

W ramach dokonywanych czynności, pozyskiwane są informacje pozwalające ustalić aktualną kondycję finansową zobowiązanego, stan jego majątku oraz prognozę możliwości dobrowolnej spłaty przez zobowiązanego zadłużenia.

W związku z powyższym, windykacja pozasądowa, poprzez umiejętne prowadzenie negocjacji z zobowiązanym, informowanie go o skutkach prawnych odmowy zwrotu długu oraz kosztach ewentualnej windykacji sądowej, ma prowadzić do jak najszybszego odzyskania dochodzonej należności albo, w przypadkach kiedy natychmiastowy zwrot należności nie byłby możliwy, do zawarcia pomiędzy uprawnionym a zobowiązanym ugody pozasądowej, szczegółowo określającej warunki zwrotu należności.

Z kolei windykacja sądowa, to ogół czynności prawnych, podejmowanych w imieniu i na rzecz uprawnionego, w postępowaniu sądowym i przed sądowymi organami egzekucyjnymi. Jest ona procedurą dłuższą, ale niekiedy niezbędną w osiągnięciu zamierzonego celu.

Wśród podejmowanych czynności mieści się przede wszystkim profesjonalne przygotowanie pełnej dokumentacji procesowej, w tym pozwu i ewentualnych dalszych pism procesowych oraz reprezentowanie klienta w rozprawach sądowych, zarówno przed sądem I jak i II instancji. Po uzyskaniu tytułu wykonawczego (orzeczenia sądowego zaopatrzonego w klauzulę wykonalności), w ramach udzielonego pełnomocnictwa, sporządzany jest i składany wniosek o wszczęcie egzekucji przez komornika sądowego. Dodatkowo, w trakcie trwania postępowania egzekucyjnego, składane są dodatkowe wnioski, mające na celu ujawnienie majątku dłużnika, jak też przeprowadzenie licytacji składników majątkowych dłużnika.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że prowadzenie windykacji sądowej, w żaden sposób nie wyklucza prowadzenia windykacji pozasądowej. Co więcej, w przypadku, gdy dłużnik oświadczy, że chce dobrowolnie spełnić świadczenie w trakcie trwania postępowania sądowego, podejmowane są działania mające na celu zawarcie ugody sądowej, która zabezpieczy zarówno interesu wierzyciela jak i dłużnika.

W ramach prowadzonej przeze mnie Kancelarii Radcy Prawnego, w dziedzinie windykacji należności, oferuję pomoc prawną dotyczącą m. in.:

• udzielania pomocy prawnej w sprawach związanych z sądowym i pozasądowym dochodzeniem należności od dłużników;
  • sporządzania pism ponaglających i wezwań do zapłaty;
  • podejmowania niezbędnych czynności związanych z sądowym i pozasądowym dochodzeniem należności od dłużników;
  • reprezentowania klienta w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym, mającym na celu odzyskanie należności;
  • negocjowania z dłużnikami warunków zwrotu należności przysługujących wierzycielowi;
  • zawierania ugód sądowych i pozasądowych.

Jeżeli są Państwo zainteresowanie uzyskaniem pomocy prawnej w wyżej przedstawionym zakresie, proszę o kontakt.